Met regelmaat wordt me gevraagd wat nou handige tools of apps zijn die je kunt gebruiken om productiever en slimmer te werken. Daarom in dit artikel een aantal handige tools en apps die je leven als promovendus wat gemakkelijker en overzichtelijker kunnen maken.
Een incompleet overzicht vind je hieronder.
Voor het delen van versies en laatste versies beschikbaar hebben
Een manier om met elkaar teksten te delen en altijd en overal de laatste versie bij de hand te hebben is via Googledocs , Dropbox , Evernote.
Een andere optie – als je bijvoorbeeld in een onderzoeksgroep werkt, is om een wikipagina aan te maken. Zo’n wiki stuurt bijvoorbeeld ook emails op het moment dat er iets wordt veranderd aan de pagina.
Voor je productiviteit
Gebruik de pomodorotechniek. Ik schreef daar hier al eens over. Zorg vervolgens voor een planning die daarbij aansluit met bijvoorbeeld Flat Tomato.
Wil je je projecten en je to-do-lijsten organiseren? Gebruik MyLifeOrganised, Things.
Wil je ook nog eens de tijd bijhouden die je aan verschillende taken besteedt, gebruik dan Rescue time of Toggl.
Voor bij het schrijven
Ik heb al eens laten weten dat ik een groot fan ben van Scrivener. Onlangs hoorde ik over Overleaf, wat geweldig schijnt te zijn voor mensen die met LaTeX werken. Dergelijke schrijfprogramma’s geven heel veel meer opties om je tekst te organiseren dan ‘gewone’ wordprocessors als Word.
Als je onzeker bent over je formuleringen, is Writefullapp een goeie optie. Grammarly wordt ook veel gebruikt.
Heb je aanvullingen, goede of slechte ervaringen? Ik hoor ze graag!
Hier vind je een aangevuld en vernieuwd overzicht.
Wil je op de hoogte blijven van alle handige tips, trucs en tools? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief van Louter Promoveren en ontvang bovendien 321 #promotietips en maak óók nog eens kans op een promotie-succes-sessie! Klik hier.