planning

Als ik het optel, heeft het me heel veel tijd gekost. Onnodig veel tijd. Terwijl het zo simpel is: zorg dat je een vaste plek hebt voor je sleutels (en telefoon of andere dingen die je nodig hebt op het moment dat je de deur uit gaat), dan hoef je nooit meer te zoeken. En dus liggen m’n sleutels en m’n portemonnee altijd – oké, bijna altijd – in de glazen schaal op de koelkast. Geen gezoek en geen gevloek meer als ik de deur uit ga. Kleine verandering, groot plezier.

Welke verandering kun je doorvoeren bij het lezen van artikelen?

Zo kun je jezelf de volgende vraag stellen vóór je gaat lezen:

Wáárom lees ik dit?

Dat gaat een hoop veranderen: want het doel wat je hebt is van grote invloed op je strategie. Lees je om te snappen, om een definitie te vinden, om een methodiek te doorgronden, om achtergrondinformatie te krijgen, om te gebruiken in je eigen theoretisch kader of methodologiesectie? Of nog met een heel ander doel?

Afhankelijk van de reden waarom je leest, kun je een andere strategie toepassen. En kun je met een gerust hart hele stukken tekst skippen, alleen dat specifieke stukje scannen, of juist diep in een bepaald deel duiken. Of besluiten dat je nu niet moet lezen, maar moet gaan opschrijven hoe je zelf over iets denkt. Of meer helderheid moet creëren. Omdat je je realiseert dat nog meer lezen eigenlijk alleen maar uitstelgedrag is.

 

Wil je op de hoogte blijven van alle handige tips, trucs en tools? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief van Louter Promoveren en ontvang bovendien 321 #promotietips en maak óók nog eens kans op een promotie-succes-sessie! Klik hier.    

 

 

Schrijf je in voor gratis promotietips

blank

Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Plaats reactie