Een tijdje geleden werd ik door collega Daan Andriessen gewezen op het ‘Swales three move model for introductions’. Reuze handig, omdat een goede introductie je enorm helpt om ook een goed artikel te schrijven. Ik wil je de ‘3 moves’ dus niet onthouden, dit is de versie van James Luberda.
Let er wel op dat dit deze ‘moves’ geen regels zijn, maar meer een soort gids voor wat lezers verwachten in de introductie van een wetenschappelijk artikel. Als je deze ‘moves’ maakt, dan is de kans groot dat je lezer voldoende informatie heeft om de lijn van het verhaal in je artikel goed te kunnen volgen.
Move 1 Establishing a territory
In this opening move, the writer may do one or more of the following to broadly sketch out where the subject of his/her essay falls—the “big picture”
- Point out the importance of the general subject
- Make generalizations about the subject
- Review items of previous research
Move 2 Establishing a niche
In this move, the writer then indicates to the reader the particular area of the broader subject that the essay will deal with. This can be done using one or more of the following:
- Make a counter-claim, i.e. assert something contrary to expectations
- Indicate a gap in the existing research/thinking
- Raise a question about existing research/thinking
- Suggest the essay is continuing a tradition, i.e. it is following in the footsteps of previous research/thinking
Move 3 Occupying the niche
In this move, the writer then sketches out exactly what this particular essay will accomplish in relation to move #2, and gives the reader a sense of how the essay will proceed. In general, each of the steps below will appear in this move, in order:
- Step 1: Outline the purpose of the essay, or state the research that was pursued
- Step 2: State the principal findings of the essay—what the reader can expect the essay/research will have accomplished for them by the time they get to the end
- Step 3: Indicate, roughly, the structure of the essay—what will appear in it and in what order
Heb jij een andere manier om op een goede manier een introductie te schrijven? Ik hoor het graag.
Wil je op de hoogte blijven van alle handige tips, trucs en tools? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief van Louter Promoveren en ontvang bovendien 321 #promotietips en maak óók nog eens kans op een promotie-succes-sessie! Klik hier.