Wat doe jij met jouw 10 x 10?

‘Wat is jouw laatste hap eten op je bord?’, vraagt een vriendin me laatst toen we iets aan het drinken waren.

‘Wat bedoel je?’

‘Nou, sommige mensen eten gewoon hun bord leeg, zonder na te denken over de volgorde waarin ze hun eten opeten. Andere mensen zorgen dat elke hap die ze nemen de lekkerste hap is die ze op dat moment kunnen maken. En er zijn anderen, die juist zorgen dat er iets lekkers over blijft, die dus het lekkerste voor het laatst bewaren. Ik las laatst een artikel waarin ze de keuze die je daarin maakt koppelden met hoe je in het leven staat.’

Zo werkt het ook met tijd. Heb jij enig idee hoe bewust jij keuzes maakt als het gaat om hoe je je tijd besteedt?

Gemiddeld slaap je zo’n zeven tot acht uur. Dat betekent dat je zo’n zestien tot zeventien wakkere uren per dag hebt. Grofweg 1000 minuten. Elke dag weer. Tim Urban bedacht dat dat 100 blokken van 10 minuten zijn.

Hij maakte er een rooster van:

Wat doe jij met jouw 10x10

 

Weet je hoe je die 100 keer 10 minuten wilt besteden? Hoeveel tijd gaat naar wat? Hoeveel tijd neem je voor je promotie, hoeveel voor je vrienden, hoeveel voor het huishouden, hoeveel voor jezelf? Hoeveel tijd mag er opgaan en leuke dingen? Hoeveel tijd moet je werken van jezelf? Over welke tijd valt er te onderhandelen, over welke tijd niet? Ga er eens rustig voor zitten, en vul het rooster in. Zijn die 10 minuten mediteren de moeite waard? Wil je 12 x 10 minuten per avond besteden aan tv kijken? Wil je tijd stoppen in zelf koken en boodschappen doen, of laat je liever iets bezorgen? Laat je ook tijd leeg?

En dan komt het leukste stukje: vul nu datzelfde rooster in met hoe je dag er daadwerkelijk uit heeft gezien. En? Wat is het verschil? En is dat ook wat je wilt? Van Morrison zong er al over: precious time is slipping away… De keuze is aan jou.

 

Wil je op de hoogte blijven van alle handige tips, trucs en tools? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief van Louter Promoveren en ontvang bovendien 321 #promotietips en maak óók nog eens kans op een promotie-succes-sessie! Klik hier.    

Geef je reactie op Facebook

Leave A Response


*

* Denotes Required Field