Wat is het grootste misverstand over promoveren? (Hint: het is niet dat je niet slim genoeg bent)

De Britse belastingdienst inde in 2008 maar 57% van de belasting. Ze probeerde van alles om de wanbetalers alsnog te laten betalen. Ze schreven brieven over boetes, ze stelden administratiekosten in het vooruitzicht en ze dreigden met juridische stappen. Dat werkte een béétje. Maar niet genoeg. En dus besloot de belastingdienst om iets anders te doen. Ze voegde één extra zinnetje toe aan een standaardbrief. En dat zinnetje maakte een verschil van 5,6 miljard pond per jaar. In plaats van 57% inde ze in 2009 86%.

Wat was dat zinnetje? Ze vertelde hoeveel burgers hun belasting wél op tijd betalen. Een vorm van sociaal bewijs.

Hoe je iets doet, maakt een wereld van verschil. Dat geldt ook voor promoveren.

Want schrik niet

Een derde van alle promovendi is depressief. En slechts elf procent van alle promovendi promoveert op tijd. Komt dat omdat ze niet slim genoeg zijn? Welnee. Dat komt omdat veel promovendi niet goed weten hoe ze het promoveren aan moeten pakken. Ze focussen niet genoeg op het promotieproces. En hun begeleiders doen dat óók niet.

Ben je fit en fris, dan doe je in een uurtje net zoveel als waar je moe en gefrustreerd misschien wel een hele dag over doet. En als je niet precies weet hoe je iets moet doen ga je afleiding zoeken. Je checkt de sportschoenen aanbiedingen van Zalando, en je kletst bij met Klaas op Facebook. Je doet van alles, behalve schrijven aan dat artikel, of dat nieuwe model maken, of die data doorrekenen. Je doet alles behalve dat wat je moet doen.

Hoe pak je het slimmer aan?

Focus op het proces.

Zoek uit wat voor jou het beste werkt.

Experimenteer.

Welke dagindeling past bij jou? Vaak is het slim om pas later op de dag je mail te checken, zodat je ‘s ochtends te kunt beginnen met iets waar je je volle concentratie bij nodig hebt: lezen of schrijven.

Hoe krijg je een goede structuur voor je artikel? Hoe verwerk je je literatuur in je tekst?

Hoe maak je je planning haalbaar?

Wat is de beste manier om overzicht te houden over je literatuur? Een reference manager kan daar bij helpen.

Hoe vind je de informatie die je nodig hebt?

Hoe werkt SPSS?

Hoe haal je het meest uit de gesprekken met je begeleider?

Neem je genoeg rust? Doe je ook nog leuke dingen?

Ben je nog gemotiveerd?

Al deze onderdelen samen zijn het promotieproces. En voor elk onderdeel wil je wat voor jou het beste werkt. Pas je ineffectieve gewoontes stap voor stap aan.

 

Maar moet ik dan op alles tegelijk gaan letten?

Je kunt niet alles tegelijk veranderen. Dat hoeft ook niet. Doe het in kleine haalbare stappen, zodat je de verandering vol kunt houden. Tiny habits – nieuwe gewoontes aanleren in kleine stapjes – is daar een handige methode voor. De psycholoog B.J. Fogg bedacht hem. Hij is de directeur van het Persuasive Technology Lab van de Universiteit van Stanford.

 

b-j-fogg

 

Fogg zegt dat gedrag veranderen makkelijk is, als de maar verandering klein genoeg is. En als je die verandering koppelt aan iets wat je toch al gewend bent. Zijn formule om een tiny habit in te voeren:

Als ik (bestaande gewoonte) gedaan heb, dan zal ik (nieuwe kleine gewoonte).

Een paar voorbeelden van tiny habits:

  • Als ik thuiskom werk ik niet meer
  • Als ik koffie heb gedronken loop ik vijf minuten naar buiten om nieuwe energie te krijgen
  • Als ik m’n computer heb opgestart open ik eerst het document met de belangrijkste acties voor die dag

Waarom werken tiny habits?

Omdat je een tiny habit koppelt aan iets wat je toch al doet en waar je niet over nadenkt, wordt hij sneller een routine. En omdat je iets kleins doet heb je er niet veel wilskracht voor nodig. Eén pushup doen, één document openen, één ding opschrijven, dat is te doen.

En nu?

Schrijf een gewoonte op die je wilt veranderen en maak er een tiny habit van.

 

Wil je op de hoogte blijven van alle handige tips, trucs en tools? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief van Louter Promoveren en ontvang bovendien 321 #promotietips en maak óók nog eens kans op een promotie-succes-sessie! Klik hier.    

Geef je reactie op Facebook

Leave A Response


*

* Denotes Required Field