Waarom het belangrijk is om na te denken over het dankwoord van je proefschrift

Onlangs ontving ik een proefschrift, van Lodewijk Schmit Jongbloed in dit geval. Nu is het op zich niet zo heel bijzonder dat ik een proefschrift ontvang – je snapt dat dat wel vaker gebeurt. Wat wel bijzonder was, was het dankwoord in dit proefschrift.

Waarom was dat dankwoord zo bijzonder? 

Lodewijk gebruikte een metafoor: zijn promotie was zijn eigen ‘Tour de France’ of promo-tour, en hij bedankte iedereen die hem daarbij steunde.

Zo waren er de ploegleiders (die steggelden over tactiek, materiaalkeuze en ploegsamenstelling en ‘m oplapten als hij ten val kwam), ploeggenoten die steun gaven, mechaniciens die helpen bij materiaal en onderhoud (zoals afstelling van versnellingen, remmen en andere essentiële zaken), publiek dat op moeilijke momenten aanmoedigde. En er was een PR officer die hielp bij het maken van een boek dat de opgedane kennis toepasbaar maakte. Er waren onmisbare sponsors om etappes mogelijk te maken. En natuurlijk het thuisfront en ouders voor alle steun onderweg en tijdens trainingskampen.

Waarom zou je over dat dankwoord nadenken?

Nadenken over je dankwoord, kijken of je een metafoor voor jouw promotie kunt vinden, kan heel behulpzaam zijn om voor jezelf helder te krijgen wat er speelt, wat je nodig hebt, wie je nodig hebt, wat er nog ontbreekt.

Want: als wielrenner heb je inderdaad goed materiaal, ploeggenoten, ploegleiders nodig. Heb je die niet, dan wordt die promo-tour afronden ontzettend lastig. Maar is jouw promotie een bergbeklimming, een treinreis, een ontdekkingstocht, dan zijn er hele andere zaken nodig.

Hoe ziet jouw promotie eruit? Wie wil je bedanken? Waar heb je nu geen ondersteuning bij die je wel graag zou willen, zodat je diegene in je dankwoord kunt bedanken?

En de grote vraag… is er doping gebruikt in de promo-tour?

Volop! Er waren eindeloze hoeveelheden koffie en psychologische doping. En ik kan je vertellen dat ik er trots op ben dat ik als EPO heb mogen functioneren: eindeloos positief en optimistisch.

 

Wil je op de hoogte blijven van alle handige tips, trucs en tools? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief van Louter Promoveren en ontvang bovendien 321 #promotietips en maak óók nog eens kans op een promotie-succes-sessie! Klik hier.    

Geef je reactie op Facebook

Leave A Response

*

* Denotes Required Field