Flickr foto, courtesy futureshapes

De last van het laatste hoofdstuk….

Ad Valvas

In de AdValvas van afgelopen week schrijft columnist en promovendus Daphne Lentjes op pagina 6 over ‘De last van het laatste hoofdstuk’. Ze schrijft daarin over de vertraging die promovendi oplopen: gemiddeld kost het promovendi 4,9 jaar om hun proefschrift af te ronden.

Oorzaken

Matthias van Rossum, voorzitter van ProVU, de belangenvereniging van promovendi aan de VU,  benoemt als belangrijkste factoren voor die vertraging de overambitie van promovendi, slecht geregelde opleidingsfaciliteiten en te weinig begeleiding bij inidividueel projectmanagement.

Promovendicoördinator Marco Last geeft aan dat er ook een andere kant is: begeleiders vinden dat  promovendi vaak onredelijke eisen stellen. Al neemt dat niet weg dat de begeleiders ook training nodig hebben om beter te leren begeleiden. Hij noemt als grootste obstakel voor promovendi het grote verschil in wederzijdse verwachtingen tussen begeleider en promovendus. Eén van de obstakels die ik ook in het teleseminar Succesvol Promoveren aan de orde kwam.

Daphne geeft ook aan wat de andere 5 obstakels uit het teleseminar zijn: beginnen en eindigen, geïnspireerd blijven, plannen, omgaan met je begeleider, grote hoeveelheden literatuur verwerken en schrijven. En schrijft vervolgens: ‘Aan goed bedoelde adviezen was in ieder geval geen gebrek. Maar, zoals dat wel vaker gaat: de meeste tips had ik ook zelf wel kunnen bedenken. Zoals het maken van een realistische planning. Durven nee zeggen als je te veel op je bord krijgt. Duidelijke afspraken maken met je begeleider. En, ja natuurlijk, niet vergeten om vrijde tijd in te plannen als je je werkschema maakt. Zo’n coach [dat ben ik dus 🙂] trapt dus een hoop open deuren in. Maar ook al weet je eigenlijk wel hoe het moet, het kan best goed zijn om het nog eens van een ander te horen.’

Wat nu?

En dat is natuurlijk interessant. Hoe werkt dat precies met adviezen? Zijn het inderdaad open deuren die ingetrapt worden? En als dat zo is, en je het blijkbaar allemaal al weet, waarom pas je die kennis dan niet toe? Waarom lopen de meeste promovendi dan vertraging op? Klopt het dat je een ander nodig om de dingen die je eigenlijk al weet nog eens tegen je te zeggen?

Een ding is zeker: het is ontzettend belangrijk om te zorgen dat je het proces van het promoveren in de vingers krijgt, en dat je je realiseert wat daar allemaal bij komt kijken. Hoe doe je dat?

Open deur

Belangrijke eerste stap daarvoor: helder krijgen hoe jouw promotieproces nu verloopt. Weet je hoe jouw promotieproces er nu uitziet? Heb je wel eens in kaart gebracht hoe je week eruit ziet? Weet je wat je goede en je slechte dagen zijn? Wat goede of slechte momenten op de dag zijn? Heb je enig idee wat dat veroorzaakt? Weet je op welke momenten je dingen voor je uit schuift? Op welke gesprekken je je verheugt en welke je liever uit de weg gaat? Hoe je avond van invloed is op je volgende dag?

Een simpele manier om je eigen proces helder te krijgen is om dat een periode van een week of 2, 3 vast te leggen voor jezelf. Niks ingewikkelds proberen te doen, gewoon in je agenda  ‘n plus of ‘n min zetten, of ‘n dubbele plus of min bij elk dagdeel (vergeet je avonden en weekenden niet!), eventueel aangevuld met plussen en minnen na een specifieke afspraak. Of gebruik cijfers als je dat prettiger vindt. Vervolgens aan het eind van de dag een paar zinnen opschrijven wat je is opgevallen van die dag. Hetzelfde nog es doen als je je hele week overziet. En neem aan het eind van de periode rustig de tijd om eens te kijken wat je ziet. Kun je een patroon ontdekken?

Pas als je weet hoe je proces nu verloopt, kun je er verandering in aan brengen als dat nodig is. Of om met Cruijff te spreken: ‘Je gaat het pas zien als je het door hebt.’ Een ontzettende open deur natuurlijk, maar zonder open deur heb je toch behoorlijk veel kans jezelf te stoten…

Flickr foto, courtesy futureshapes

 

Wil je op de hoogte blijven van alle handige tips, trucs en tools? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief van Louter Promoveren en ontvang bovendien 321 #promotietips en maak óók nog eens kans op een promotie-succes-sessie! Klik hier.    

foto Flickr, courtesy futureshapes

Geef je reactie op Facebook

Leave A Response

*

* Denotes Required Field