creativiteit

De vaardigheid van het ver-beelden wordt op universiteiten vaak heel veel minder hoog aangeslagen dan die van het ver-woorden. De nadruk op het schrijven van bijvoorbeeld je artikelen is onmiskenbaar. Als het maar op papier staat, dan is het allemaal in orde. Als je het maar kunt verwoorden, dan is alles goed.

Maar als promovendus heb je creativiteit nodig, creativiteit om met een nieuwe blik, een nieuwe invalshoek, een net iets andere bril naar je onderwerp te kijken. En verbeeldingskracht is daarvoor de belangrijkste vaardigheid. Geen enkele creatieve oplossing kan worden bedacht, vormgegeven en gerealiseerd zonder verbeelding.
Wat is verbeelding? Een definitie uit het boek ‘Creativiteit, hoe? zo!’ van Igor Byttebier luidt als volgt: ‘Verbeelding is het vermogen om een voorstelling in de geest te maken van iets dat op dit moment niet fysiek waarneembaar is. Dat vermogen wordt ook wel beelddenken genoemd. Het gaat daarbij niet alleen om visuele beelden, maar evengoed over geluiden, geuren, smaken, tastzin, alsook abstractie begrippen: ideeën, concepten, enzovoort.’
Verbeelding gebruik je in het dagelijks leven op talloze momenten, bewust en onbewust.
blank

Waarom is beeldtaal zo ontzettend belangrijk? Byttebier geeft daarvoor 5 redenen:

1. Geheugenkracht/fantastische database
Een groot deel van wat wij weten is bewaard als beeldtaal. Slechts een beperkt deel van de werkelijkheid hebben we geleerd via taal. Toegang hebben tot dat grootste stuk werkelijkheid geeft je dus toegang tot een fantastische database, die je enorm kan helpen bij het vinden van nieuwe invalshoeken.

2. Informatieverwerkingskracht
Beeldtaal werkt sneller en holistischer dan woordtaal. Niet voor niets hebben we de uitdrukking ‘een plaatje zegt meer dan 1000 woorden’. Nieuwe ideeën kunnen dus beter in beeldtaal worden weergegeven.
Einstein deed elke dag een fantasie oefening. Hij verbeeldde zich bijvoorbeeld hoe het zou zijn op een lichtstraal met de snelheid van het licht door de ruimte te reizen. Je ziet waar dat toe geleid heeft.

3. Gevoelskracht
Met beelden zit je altijd dichter bij je gevoel, beelden ‘raken’ je rechtstreekser in je gevoelswereld. Je komt daardoor dichter bij je intuïtieve mogelijkheden. Belangrijk tijdens je onderzoek!

4. Aantrekkingskracht van wensbeelden
Van de verbeelding van een gewenste werkelijkheid gaat een enorme mentale aantrekkingskracht uit, het wekt energie op. Sporters maken daar veel en vaak gebruik van. Promovendi zouden dat ook kunnen doen!

5. Communicatiekracht
Beelden hebben een heel sterke communicatieve kracht. Beelden zijn een krachtig instrument, niet voor niets spreken we van een voorbeeld. Een sterk beeld voor je onderzoek kan fungeren als magneet en motor.

 

blank

Verbeeldingskracht is dus een versnellende factor bij elk onderzoek. Een aantal oefeningen van Byttebier om die verbeeldingskracht te vergroten:
1. Loop de verschillende zintuigen af:

  • kies een muziekstuk en laat het spelen in je hoofd, probeer zoveel mogelijk instrumenten te horen en details naar boven te halen
  • hoor  je het geluid van een zwembad op een mooie zomerdag?
  • krijg je de smaak in je mond van een zure citroen, een lekker biertje?
  • voel je hoe fluweel voelt, hoe zand op het strand door je vingers stroomt?
  • ruik je de geur van een verse kop koffie of versgemaaid gras?
  • zie je E.T. met zijn opgestoken vinger in de film?
  • kies een film die je vijf jaar niet gezien hebt, en probeer zo veel mogelijk beelden op te roepen.

2. Neem een voorwerp dat binnen handbereik is. Bekijk het heel aandachtig, kijk naar alle details gedurende een minuut. Leg het opzij, sluit de ogen en stel je het opnieuw voor. Probeer alle details terug te halen.

3. Herinner je een plek uit je jeugd waar je het leuk had. Haal het terug uit je geheugen en probeer het helder voor je te zien.

Bij deze oefeningen gaat het er niet om dat je beeld volledig strookt met de werkelijkheid, maar om een helder, duidelijk beeld met veel details. Je zult merken dat na een paar minuten details terugkomen die je ‘vergeten’ was.

Verbeeld je eens, wat verbeelding voor jouw onderzoek kan doen! Ik hoor graag je reactie!

 

Wil je op de hoogte blijven van alle handige tips, trucs en tools? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief van Louter Promoveren en ontvang bovendien 321 #promotietips en maak óók nog eens kans op een promotie-succes-sessie! Klik hier.    

foto via Flickr, met dank aan Jorsh Pena

Schrijf je in voor gratis promotietips

blank

Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Plaats reactie